Känns det ibland som att du jobbar dygnet runt utan att få någonting gjort i ditt företag? Lägger du en massa tid på sådant som egentligen är mycket enkelt att göra? Oavsett vilket kan det vara bra att se över vad du verkligen lägger din tid på i ditt företag. Om du vill få ditt företag att växa, att du ska utvecklas i ditt företag och allmänt ha det roligare på jobbet kan det vara bra att rensa bort vissa saker som du idag lägger tid på. Här är några saker du kan göra för att optimera din tid:
Anlita teknisk förvaltning
Varför ska du anlita teknisk förvaltning? Det är egentligen för att du ska slippa lägga tid på allt som har med just det att göra. När du slipper teknisk förvaltning själv genom att anlita de som sköter det åt dig kommer du alltså att slippa att till exempel ha tillsyn av värmesystem, hissar samt planering av ombyggnationer och reparationer. Om det behöver tas beslut angående någonting som behöver göras med fastigheten kommer du att få bra underlag för det. Anlita teknisk förvaltning och du kommer spara både tid samt tankekraft.
Anlita fastighetsförvaltning
Förutom teknisk förvaltning kommer det även att ge dig en hel del extra utrymme om du väljer att anlita fastighetsförvaltning. Gör du det kan du få bra personlig rådgivning och hjälp med långsiktig planering vad gäller fastighetens underhåll. Du kan då även få hjälp av en förvaltare som ser till att din fastighet ständigt har ett gott skick samt enkelt kan nås om du behöver snabb hjälp med fastigheten.
Automatisera
Vad ska du automatisera kanske du tänker? Det finns nämligen en hel del som går att automatisera i dagens samhälle för att underlätta vardagen för både företagare och privatpersoner.
Först och främst kan du börja med att skaffa autogiro på alla fakturor du har till ditt företag. Det kommer att spara dig en hel del tid, men även pengar. Det kan till och med handla om timmar du kan spara. Pappersfakturor har även en extra avgift för att det är just papper. Det kommer att göra att du sparar hundralappar eller till och med någon tusenlapp varje månad om du skaffar autogiro istället.
Ytterligare något du kan automatisera till viss del är mailsvar. Du kan ha färdiga svar på mail eller frågor som kunder vill ha svar på. Om du inte vill automatisera svaren där kan du låta någon annan sköta det arbetet åt dig då det inte kräver speciellt mycket kompetens i många fall.
Lägg tid på dina styrkor
För att optimera den tid du verkligen har på dagarna är det en god idé att lägga den på det du verkligen är bra på eller på det du gillar att arbeta mest med. Beroende på vad du värderar kan du lägga tid på det du helst vill eller det som gör att företaget drar in som mest pengar. Att du lägger tid på det du är bäst på säger sig ju självt att det kommer att kunna generera positiva saker för ditt företag. Speciellt om man jämför med att sitta och skicka mail eller syssla med förvaltning.