Har man en bra affärsidé och bestämt sig för att starta eget företag kan det vara bra att utveckla en plan för hur man tänker sig att verksamheten ska se ut. Att ha en uttalad affärsplan behöver inte bara vara ett stöd för den som driver verksamheten, utan är även viktig för företagets intressenter.
Varför behöver man en affärsplan?
Den som är intresserad av att investera kapital i företaget vill gärna veta hur affärsidén ser ut, hur företaget tänker sig att nå ut till sina kunder samt hur företagets budget går ihop. Likaså kan kunder och leverantörer vara intresserade av att ta del av affärsplanen. Därför är det viktigt att formulera en tydlig affärsplan som svarar på dessa frågor.
När man utvecklar sin affärsidé, som är grunden i affärsplanen, bör man ta reda på hur marknaden ser ut. Vilka kan tänkas vilja köpa företagets produkter eller tjänster? Hur stort intresse finns det för produkten? Finns det någon efterfrågan på marknaden? Vilka konkurrenter finns, och vilka eventuella konkurrensfördelar kan företaget erbjuda jämfört med dessa? En affärsidé kan låta hur bra som helst i tanken, men kanske inte alls fungerar i verkligheten. Därför är det viktigt att man verkligen får ner sin affärsidé på pränt för att tydligare kunna se helheten.
Vad händer om budgeten inte går ihop?
När man arbetar med att ta fram en budget för ett företag vars verksamhet inte kommit igång, kan det vara svårt att uppskatta företagets förväntade intäkter och kostnader. Det viktigaste är dock inte att man prickar rätt på kronan i slutändan. En realistisk budget ger ändå en bra bild över vad som kan förväntas av företagets första verksamhetstid, och blir en vägledning i arbetet. När man vet utfallet kan man jämföra det mot budgeten och undersöka avvikelser för att upptäcka vad som inte gick som planerat och vad man kan göra annorlunda i framtiden.