Har det äntligen blivit dags för dig att skaffa en bil till företaget? Kanske sysslar du med olika typer av transporter och därför behöver en bil för att din verksamhet över huvud taget ska kunna vara möjlig, eller är du i behov av en bil för att kunna ta dig runt på en massa kundmöten, eller vill du kanske bara ”unna” dig en bil i företaget som du kan utnyttja lite då och då? Oavsett vad just du har för anledning finns det en del saker som kan vara bra att veta och att hålla reda på innan du skaffar den där bilen. Visste du till exempel att alla sträckor som du kör i tjänsten är avdragsgilla, men allt som du kör utöver det (alltså privat), är det inte. Och vad är bäst egentligen? Att köpa en bil, eller att leasa en bil? Och vad innebär det för skillnader för företaget egentligen?
Att leasa en företagsbil
Det första man tänker på när det är dags att skaffa en bil till företaget är kanske att ett köp kommer att bli aktuellt. Men det finns såklart andra alternativ för dig som inte vill köpa en företagsbil. På senare år har det varit mer fördelaktigt att istället leasa din företagsbil. För det första är leasingavgiften avdragsgill, och dessutom är även momsen avdragsgill om du använder bilen i yrkesmässig trafik som till exempel persontransporter. För företagsbilar som inte används till persontransporter är ändå 50 % av momsen avdragsgill om du leasar den. Köper du en bil på avbetalning går det däremot inte att göra några avdrag för moms. Om företaget istället äger bilen måste företaget själv stå för alla avskrivningar som i sin tur belastar balansräkningen, vilket du alltså slipper om du bara leasar bilen. När leasingtiden går ut brukar man vanligtvis få köpa loss sin bil om man vill det. Det som kan vara problematiskt här är vad bilens resterande värde verkligen är. Skulle det vara så att bilen är så väl omhändertagen att värdet är högre än vad som beräknades från början, kan du behöva lägga till pengar för att få loss den.
Att köpa företagsbil
Om du istället låter ditt företag köpa bilen så äger företaget hela bilen på en gång, vilket kan kännas skönt. Du vet vad du har och du vet vad som gäller, och du kan även sälja vidare bilen när du vill. Har du enskild firma och köper en bil så räknas den som en inventarie och du får göra avskrivningar under fem år. Har du inte hela summan till bilen så kan du även Låna pengar hos Sambla till exempel, och tryggt betala av bilen i en bekväm takt. Nästa sak att fundera på kan vara huruvida företaget ska ha en miljöbil eller inte. Om du väljer att värna om miljön får du stora fördelar (förutom ett hållbart miljöklimat) i form av att nya miljöbilar är helt skattefria i fem år! Och det gäller oavsett om det är du som privatperson eller ditt företag som juridisk person, som äger bilen.