Smarta marknadsföringsknep

Marknadsföring var länge något som kostade stora summor pengar, då man behövde trycka upp broschyrer eller annat material att dela ut, betala för annonser i dagstidningar eller skapa 30 sekunder långa reklamfilmer för tv. De dagarna är numera borta, då alla idag kan marknadsföra sig effektivt via internet med inga eller mycket små kostnader.

Ett exempel på marknadsföring via internet som inte kostar någonting är att skapa en profil för sitt företag på olika sociala medier, och vara aktiv där, både genom att lägga upp innehåll som är relevant för ens bransch och för sina kunder, och genom att interagera med kunderna. Många konsumenter i den yngre generationen vill lära känna människorna bakom företagets fasad, och få en personlig kontakt, och sociala medier är den perfekta kanalen för sådan kontakt.office-620817_960_720

Ett effektivt sätt att få stor genomslagskraft med sin marknadsföring är att använda sig av riktad reklam i sociala medier. För en liten summa pengar kan ett inlägg från ens företag nå ut till stora mängder människor. Det gäller dock att inlägget har rätt innehåll för att det ska nå fram till användarna i bruset av all information de tar in varje dag. Lösningen på det problemet stavas ”film”. Det behöver inte längre handla om 30 sekunder långa reklamfilmer – numera är mottot snarare ”ju kortare, desto bättre”, eftersom användarnas uppmärksamhet snabbt går vidare till andra saker. Med film som medium kan man dock få ut mycket mer information till användarna på kort tid än man kan med text: det räcker med 13 millisekunder för att en människa ska uppfatta all information i en bild, och vi kan processa bilder 60 gånger snabbare än ord. Om man som företagare vill ha hjälp av ett produktionsbolag i Stockholm för att ta fram en effektiv och kort reklamfilm, kan man vända sig till Megapixel.

Man kan också vara aktiv på andra platser än i sociala medier. Genom att till exempel skriva en blogg om sin bransch visar man inte bara sin kompetens för potentiella kunder, utan lockar också till interaktion på ens egen hemsida. Man kan även gärna kommentera andras bloggar i ämnet, eller skriva i forum som rör ens egen bransch – det både etablerar en som expert i sitt område, och exponerar ens hemsida för fler potentiella kunder. Och det kostar inget annat än lite tid.

Leave a Reply