När du startat upp ditt företag är en av de första sakerna du behöver tänka på marknadsföring. Hur ska du nå ut med ditt företag och hur ska kunderna hitta till dig? Det här är en av de svåraste sakerna inom företagande, men även en av de roligaste. Idag finns det massor med sätt att marknadsföra sitt företag på. Här får du tips på vägen.
Använd dig av internet
Företagare idag har en stor fördel jämfört med företagare för 20 år sedan. Idag är de flesta aktiva på internet, vilket är en utmärkt plats att marknadsföra sig på. Att sätta upp en egen hemsida kan vara bra, men tänk då på att människor måste kunna hitta till den. Ett sätt är att använda dig av någon av de riktigt etablerade plattformarna som Facebook och Instagram. Trots att vissa företagare bojkottar dem är Facebook större än någonsin, något som gör plattformen till en perfekt plats att befinna sig på med sitt företag. Det är naturligtvis inte bara att starta en Facebooksida för ditt företag och sedan vänta. Du måste se till att skapa en närvaro online. Det gör du genom att interagera med andra, skaffa följare och lägga upp intressant innehåll på din sida. Både Facebook och Instagram ger dig möjlighet att hålla presentationer online, både live och inspelade. Gå gärna en kurs i presentationsteknik för att lära dig få fram ditt budskap på bästa sätt. Många använder sig också av plattformarnas annonseringsfunktion. Under coronatider har dessutom priset på dessa annonser varit reducerat, något som kan göra det till ett bra läge att passa på. Innan du skapar en annons är det viktigt att du tänker på vad du vill lyfta med ditt företag så att det tydligt framgår.
Underskatta inte rykten
Prata med alla om vad du gör och underskatta inte vikten av att finnas i människors medvetande. Plötsligt är det någon som känner någon som behöver den tjänst du erbjuder och vips har du en ny kund. Du ska naturligtvis inte tjata på människor om vad du gör så att de tröttnar på dig. Då kan hela din strategi få motsatt effekt. Att däremot nämna det i en konversation är aldrig fel.